הקרן בערבות המדינה רוצה לעודד יותר בקשות לגיוס הלוואה. בעקבות כך, הקרן ביצעה מספר פעולות לצמצום הביורוקרטיה בתהליך של מימוש ערבות מדינה. אך בעוד שתהליך גיוס הלוואה פשוט יותר בקרן צפוי להוביל למספר גדול יותר של בקשות, זה אינו בהכרח מבטיח שיותר עסקים יקבלו הלוואות בערבות המדינה.

הקרן בערבות המדינה מעניקה סיוע לעסקים קטנים ובינוניים על ידי מתן ערבות של המדינה להלוואות בנקאיות.

עסקים הפונים לקרן מקבלים המלצה חיובית למתן ערבות מדינה, במידה והם נמצאים זכאים לכך, ויכולים לקבל הלוואות ארוכות טווח בתנאים אטרקטיביים בהשוואה להלוואות בנקאיות רגילות.

עסק שרוצה לגייס הלוואה בערבות מדינה נדרש להגיש לקרן שאלון תכנית עסקית וכלל המסמכים הנדרשים על ידי הקרן (דוחות כספיים, דפי בנק, דוחות מע"מ, דוחות ביטוח לאומי, הצעות מחיר וכו').

הבקשה של העסק נבחנת על ידי כלכלני הקרן בהתאם לרציונל הבקשה שלו ויכולת ההחזר על מתן האשראי.

במידה והעסק נמצא זכאי לקבל ערבות מדינה, הבקשה שלו עוברת לאחד הבנקים שעובדים עם הקרן ושם הוא מקבל את כספי ההלוואה כמו כל הלוואה בנקאית אחרת (רק בתנאים נוחים יותר ועם ערבות מדינה).

מהיום יותר קל לממש ערבות מדינה

במטרה לעודד יותר עסקים להגיש בקשה לגיוס הלוואות בערבות המדינה, החליט משרד האוצר להקל על הביורוקרטיה בתהליך ההגשה לגיוס הלוואה בערבות מדינה על ידי מעבר לפורמט שאלון בקשה פשוט יותר וקיצור התצהירים שהעסק נדרש למלא כחלק מתהליך.

המדינה צופה שעם ההקלה על מימוש ערבות מדינה יותר עסקים ירצו להגיש בקשה לגיוס הלוואה בערבות מדינה ואף יותר עסקים יחליטו למלא את שאלון הבקשה עצמאית.

מה שיוביל להגשת יותר פניות של עסקים לקרן בערבות המדינה, וכנגזר מכך יותר אשראי בערבות מדינה יוענק לעסקים בישראל.

מדוע תהליך הגשה פשוט יותר אינו בהכרח מוביל לגיוס יותר הלוואות לעסקים?

הפעולות האחרונות של משרד האוצר והקרן בערבות מדינה להקלה על תהליך ההגשה בקרן בהחלט יכולות להוביל לגידול בכמות הבקשות לגיוס הלוואה בערבות מדינה המתקבלות בקרן.

אך עסקים צריכים להפנים באותה נשימה, שהקלה על מימוש ערבות מדינה אינו מבטיח קבלת הלוואה בערבות מדינה, ואף יש הטוענים שהוא רק פוגע בסיכויים של עסקים לקבל המלצה חיובית על ערבות מדינה.

עסק חייב להציג רציונל בקשה תקין ויכולת החזר על ההלוואה בערבות מדינה

תחילה, חשוב להזכיר שההמלצה של כלכלני הקרן בערבות המדינה מתבססת ברובה על רציונל הבקשה של העסק ויכולת ההחזר הפנויה שלו.

אם לעסק אין רציונל בקשה תקין או הוא אינו יכול להציג לקרן תחזית הכנסות המעידה על היכולת שלו להחזיר את כספי הקרן, אז אף שאלון מופשט יותר אינו ישפר את הסיכויים שלו לקבל הלוואה בערבות המדינה.

שאלון בקשה קצר לא תורם לסיכויים של העסק לגייס הלוואה בערבות מדינה

בעבר עסקים היו יכולים להגיש למדינה כל תכנית עסקית המבוססת על פורמט התוכנית העסקית של הקרן.

זה העניק לעסקים את ההזדמנות להרחיב על תוכניות העסק להשתמש בכספי ההלוואה במטרה לצמוח ולשגשג, מה שהגדיל את הסיכויים של לקבל המלצה חיובית מכלכלני הקרן.

עכשיו שעסקים מחויבים להגיש את שאלון הקרן על פי הפורמט המקוצר, ולא ניתן להוסיף מידע נוסף בשאלון הבקשה, למעשה הסיכויים של העסק להרשים את כלכלני הקרן פוחת.

אחוז הדחייה בקרב עסקים שהגישו עצמאית גבוה מאוד

עוד נתון חשוב שיש לקחת בחשבון הוא, שאחוז הדחייה של עסקים המגישים בקשה באופן עצמאי לקרן בערבות המדינה גבוה מהממוצע דחייה בקרן (הנע סביב 50%).

כך שאם ההקלה על מילוי שאלון הקרן צפוי לעודד יותר עסקים להגיש בקשה לקרן באופן עצמאי, ניתן להסיק שיותר עסקים יקבלו דחייה בקרן.

מומלץ להיעזר בשירותיו של יועץ עסקי במהלך הכנת הבקשה לגיוס הלוואה בערבות המדינה על מנת לקבל הדרכה לגבי המסמכים שיכולים לשפר את הסיכויים של העסק לקבל המלצה חיובית ולמלא בצורה נכונה את שאלון הקרן.