קרן הסיוע לעסקים קטנים ובינוניים של משרד האוצר מעניקה הלוואות בערבות מדינה למגוון רחב של עסקים. אך מנתונים אחרונים שהתפרסמו על מתן הלוואות בקרן מתגלה, שמעל מחצית מההלוואות בקרן בערבות המדינה הוענקו לעסקים עם וותק של 5 שנים ומעלה. האם הקרן מעדיפה לתת מימון לעסקים וותיקים?

הקרן בערבות המדינה הוקמה במטרה לסייע לעסקים רבים בישראל לגייס הלוואות בתנאים נוחים ואטרקטיביים דרך הבנקים. הלוואות בערבות מדינה מהוות כ-3% מסך האשראי העסקי המוענק לעסקים ישראליים קטנים ובינוניים, כאשר הקרן בערבות המדינה נחשבת לקרן הסיוע הגדולה ביותר בישראל. מומלץ לכל בעל עסק לבחון את הזכאות שלו לגיוס הלוואה בערבות מדינה.

קרן סיוע ליזמים ועסקים וותיקים כאחד

קרן הסיוע לעסקים קטנים ובינוניים בערבות המדינה פועלת כבר מעל עשור במטרה לסייע לכמה שיותר עסקים לגייס הלוואות נוחות בפריסה ל-5 שנים, כאשר המדינה ערבה על ההלוואות הללו במקרה של חדלות פירעון. הקרן מפעילה מסלול עבור עסקים בהקמה ומספר מסלולים עבור עסקים פעילים. כך שגם עסק חדש וגם עסק וותיק רשאים לפנות לקרן הסיוע של המדינה בכדי לגייס הלוואות בערבות מדינה.

בסקירה האחרונה של נתוני מתן הלוואות בערבות מדינה שפרסם משרד האוצר על התקופה בשנים 2016-2017 דנו בשאלה, האם לעסק וותיק יש סיכוי גבוה יותר לקבל הלוואה בערבות מדינה בהשוואה לעסק חדש? זאת בעקבות טענה של הרבה יזמים ובעלי עסקים על כך שהקרן בערבות מדינה נוטה לאשר יותר הלוואות בערבות מדינה לעסקים וותיקים.

בעוד שזה בהחלט נכון שלכלכני הקרן יותר קל להעריך יכולת החזר של עסק וותיק מאשר עסק חדש, ובעקבות כך יש יותר סיכוי (בהנחה שהנתונים טובים) שעסק וותיק יקבל המלצה חיובית מהקרן למתן ערבות מדינה, הנתונים של השנים הללו הציגו התפלגות יחסית שוויונית של מתן הלוואות בערבות מדינה לעסקים לפי שנות וותק. עסקים עם וותק פעילות של עד 5 שנים קיבלו מחצית מכלל ההלוואות שהוענקו לקרן.

כל הנתונים לגבי התפלגות מתן הלוואות לפי שנות וותק בקרן בשנים 2016-2017 כאן

בשנה האחרונה ניתן בקרן בערבות המדינה יותר מימון לעסקים וותיקים

מנתונים שפרסם לאחרונה משרד האוצר על מתן הלוואות בערבות מדינה לתקופה שבין חודש אפריל 2016 לחודש יוני 2018, על פי הכתבה שמפורסמת במגזין כלכליסט, 55% מסך ההלוואות שהוענקו לעסקים בערבות המדינה בתקופה המדוברת (מוערך בכ-3.4 מיליארד שקלים) היו לעסקים פעילים עם וותק של 5 שנים ומעלה.

מדובר על עלייה של 5% מסך ההלוואות בערבות המדינה שהוענקו לעסקים קטנים ובינוניים עם וותק של 5 שנים ומעלה בשנים 2016-2017. כלומר, במהלך מחצית השנה הראשונה של 2018 הוענקו יותר הלוואות לעסקים וותיקים, מה שהעלה את אחוז ההלוואות לעסקים וותיקים עם 5 שנות פעילות ומעלה ב-5% בסיכום שלוש שנות הפעילות האחרונות של הקרן בערבות המדינה.

מדוע הקרן בערבות המדינה מעדיפה להעניק יותר מימון לעסקים וותיקים?

יש לציין שמדובר על גידול של 5% בלבד, ובהחלט יכול להיות שמדובר על גידול נקודתי שנובע יותר מכמות חריגה של עסקים וותיקים שפנו לקרן הסיוע במהלך שנת 2018 ופחות בגלל שהקרן בערבות המדינה מעדיפה לתת מימון לעסקים וותיקים.

אך אם אכן מדובר על מגמה של התחזקות במתן ערבות מדינה לעסקים וותיקים, ניתן להסיק שהמגמה נובעת מכך שכלכלני הקרן מתקשים להעריך יכולת החזר לעסקים בהקמה. באי הוודאות של השוק כיום קשה יותר לכלכלן מטעם הקרן להעריך את יכולת ההחזר של עסק חדש על הלוואה בערבות מדינה מכיוון שצפי ההכנסות העתידי מתבסס על פוטנציאל עסקי, ולא על סמך נתונים כספיים משנים קודמות (כמו במקרה של עסק וותיק).

בהתחשב בכך שעסקים עם וותק של מעל 5 שנים לרוב מציגים דוחות כספיים יציבים אשר מעניקים לכלכלן בסיס נתונים מספיק גדול בכדי לקבל החלטה מושכלת בהרבה לגבי יכולת החזר של העסק בהשוואה לעסק חדש, מאוד הגיוני להבין את הנטייה של כלכלן הקרן לאשר יותר הלוואות בעבות המדינה לעסקים וותיקים.